Vår pedagogik

Grunden i vår pedagogik är att se varje barn som den individ hen är. Varje människa är unik, kompetent och värd att mötas med respekt och empati. Med rätt förutsättningar kan alla barn utvecklas, bli trygga och hitta sin lust att lära. På den här sidan kan du läsa mer om hur pedagogerna på Djäknebergets kooperativa förskola arbetar.

Barnet i fokus

Genom att möta barnet som den unika individ hen är skapar vi förutsättningar för ett livslångt lärande. Det bygger också barnets självförtroende och självkänsla. Vi använder oss av tid, trygghet, tydlighet och tillit som viktiga verktyg i undervisningen.

Samspelet mellan gruppen och individen är också viktigt. Vi ser hur barnen växer när de vågar ta sig an nya utmaningar och ta plats i gruppen. I den processen är det viktigt att pedagogerna finns där och är lyhörda för barnets behov.

Forskning, beprövad erfarenhet och reflektion

Undervisningen följer läroplan för förskolan. Läroplanen är i fokus både i det dagliga arbetet med barnen och i den långsiktiga planeringen. Pedagogerna har möjlighet att reflektera över och diskutera verksamheten löpande.

Undervisningen utgår både från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Många i personalgruppen har lång erfarenhet av att arbeta som pedagoger. Samtidigt finns det ett starkt engagemang i arbetsgruppen för att vidareutveckla sin egen kompetens liksom förskolans verksamhet, till exempel genom fortbildningar och gemensam reflektion. Praktikanterna från förskollärarprogrammet på Mälardalens universitet bidrar också till att ständigt förnya samtalet, då de kommer med nya perspektiv och har koll på den senaste forskningen.

Likabehandling, genus och integritet

Förskolan har ett väl förankrat arbetssätt för att främja likabehandling, där olikheter ses som en tillgång. I praktiken kan det innebära att vi till exempel en termin har fokus på minoriteter och arbetar med olika språk och högtider. Att vi arbetar aktivt med genus innebär att vi ser varje barn som den individ hen är, istället för att begränsa barnen utifrån kön.

Vi arbetar även aktivt med integritet, bland annat med materialen ”Stopp min kropp” och ”Okej med dig?”, som hjälper barnen att förstå sina egna och andras gränser. Som ett resultat kan vi se att barnen blir mer lyhörda för varandras signaler och bättre på att kommunicera med varandra. Även lek och olika typer av aktiviteter är viktiga sätt att lära sig bearbeta problem, öva konfliktlösning och utveckla respektfulla relationer till varandra.

Motorik och miljö

Vår verksamhet främjar barnens hälsa och motoriska färdigheter, och grundlägger ett varsamt förhållningssätt till naturen och miljön. Vi är utomhus varje dag och utnyttjar de möjligheter till rörelse, fri lek och frisk luft som gården och vår egen lilla skog ger oss. Vi använder också vår närmiljö för att utveckla barnens intresse och förståelse för naturens olika kretslopp, till exempel genom att odla potatis på förskolegården.

Inomhusmiljön är en viktig del i vår pedagogiska verksamhet, och utvecklas ständigt. Vi lyssnar in vad barnen är intresserade av och lägger till eller plockar bort material för att locka fram fantasi, kreativitet och lärande.

Allsidig verksamhet

Att erbjuda en allsidig verksamhet är av stor vikt för att barnen ska utvecklas inom alla områden. Därför får barnen både leka inne och ute, i större och mindre grupper. De får leka fritt och organiserat.

I de små grupperna arbetar vi med projekt, där bland annat skapande, språk, matematik och naturvetenskap bildar en helhet. Vi är lyhörda för barnens åsikter och intressen och strävar efter att fånga stunden. Något som börjar som ett tornbygge kan till exempel plötsligt bli matematik, när barnen börjar räkna plupparna på byggstenarna. Hur mycket blir sex plus sex egentligen? Och om vi lägger till en kloss: vad blir tre gånger sex?

Måltider som en del av pedagogiken

Vi prioriterar närodlad och ekologisk mat, som tillagas av vår egen kock i förskolans kök. Vi äter soppa och vegetariskt minst en gång i veckan och får ofta hembakt, härligt doftande bröd. Vi använder nästintill inget socker och det kött vi äter kommer från det lokala slakteriet.

Barnen har egna matbordsplatser och pedagogerna sitter vid samma bord under långa perioder. Maten bjuds runt i serveringsskålar och barnen uppmuntras att ta själva. Vi dukar med kniv, gaffel och sked till alla barn.

Vi pratar om smaker, dofter, konsistenser och hur maten ser ut. Vi uppmuntrar barnen att smaka av allt, men ibland är något på bordet mer poppis än allt annat, till exempel smörgåsar eller köttbullar. Då resonerar vi tillsammans om behov, önskemål och hur vi ska dela på det som finns på bordet, så att det blir rättvist och alla blir mätta. Efter måltiden hjälps vi åt att duka av och plocka undan disken. Läs gärna mer om måltider i förskolan på Livsmedelsverkets webbplats.

Ställ ditt barn i kö